Categoria: Seminari e Convegni
Stato: Archiviata
24 e 31 May 2017

PhD Course “The urban project: comparing themes, issues and practices”

h. 9.30 - 13.30 | Castello del Valentino, Torino


PhD Course “The urban project: comparing themes, issues and practices”
Teacher: Giuseppe Cinà

Date: 24 May, 2017 from 9,30 to 13.30 - Location: Castello del Valentino, Room 2V

Date: 31 May, 2017 June from 9,30 to 13.30 - Location: Castello del Valentino, Sala Vigliano


The course deals with the theory and relevant experiences of the Urban Project (UP), as defined over the last three decades, with reference to the intermediate scale between the architectural design and urban planning. To this end, the better defined and shared aspects of the PU (such as the multi-sectoral approach, the multi-scaled design, the role of public space) will be firstly highlighted; secondly, those aspects still having significant contradictions (such as the social partnership, the study of physical contexts, the relationship between public and private bodies) will be discussed.
In relation to these aspects, the course deals also with the evolution of some founding aspects of UP and the onset of major degenerative aspects, with reference to some case studies.

Il corso tratta la teorizzazione e le esperienze più rilevanti del Progetto Urbano (PU) così come definitisi nel corso dell'ultimo trentennio, con riferimento alla scala intermedia tra la progettazione architettonica e urbanistica. A tal fine sono evidenziati quegli aspetti del PU sui quali si sono raggiunte posizioni abbastanza definite e condivise (quali la multi settorialità, la multi scalarità, il ruolo dello spazio pubblico), e quelli sui quali persistono rilevanti contraddizioni (quali la concertazione sociale, lo studio dei contesti fisici, il rapporto tra soggetti pubblici e privati). Il corso intende approfondire questa duplice condizione, mettendo a confronto l’evoluzione di alcuni aspetti fondativi del PU e l'insorgere di notevoli aspetti degenerativi, con riferimento ad alcuni casi studio.